Doorgaan naar hoofdcontent

FOTO VAN WELEER Het Atomium is 67, maar gaat niet met pensioen.

 

FOTO VAN WELEER 

Het Atomium is 67, maar gaat niet met pensioen.

 

Op 17 april 1958 werd het Atomium in Brussel officieel geopend, samen met de grootste en laatste Wereldtentoonstelling in België. Op een Wereldtentoonstelling lieten de deelnemende landen het beste van hun industrieën, architectuur en cultuur zien. De eerste werd in 1851 in Londen gehouden, al kwam het idee uit Frankrijk. Er werden sinds 1756 al nationale tentoonstellingen gehouden, die de verworvenheden van het eigen land en de kolonies belichtten, terwijl de wereldtentoonstellingen de vooruitgang van de mensheid moest weerspiegelen. Vandaar dat de eerste in Engeland werd gehouden, dat op dat moment ruim vooruit liep in de industrialisatie.

Op de Wereldtentoonstelling werden dus vaak de nieuwste uitvindingen vertoond, zoals het elektrisch licht, de telefoon, automobiel en de grammofoonplaat. Maar er werden ook vaak mensen tentoongesteld, overgebracht uit de koloniën van de tentoonstellende landen. Zo was er in Parijs in 1889 een ‘Mensentuin’ die onder meer een rol speelt in het eerste boek over Mme. Belle de Fleurdelis; ‘Mais Qui’, geschreven door Gert van Veen. 

Ook voor de Wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel werden 700 Congolezen overgebracht en in een ‘Congolees dorp’ aan het publiek getoond. Er was groeiende kritiek op deze vernederende praktijk en vanuit Congo was de roep om onafhankelijkheid al te horen. De latere dictator Mobutu was als journalist op de Expo 58 aanwezig.

Verschillende tentoonstellingen hebben toeristische attracties opgeleverd, zoals die van Parijs, die de Eiffeltoren opleverde. De negen bollen van het Atomium stellen een ijzeratoom voor en worden door stalen buizen met daarin trappen en roltrappen met elkaar verbonden. Er was voor een atoom gekozen om de vreedzame kant ervan te benadrukken. 

Het publiek was de bommen op Hiroshima en Nagasaki allerminst vergeten en er was een doorgaande wapenwedloop gaande tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. Met het Atomium wilde de architect met de voordelen van het gedomesticeerde atoom en zijn civiele toepassingen de hoop weergeven die het atoom ook bracht.

 

Het Atomium werd in twee jaar tijd grotendeels met de hand in elkaar gezet. Er waren geen kranen die groot genoeg waren, de arbeiders droegen geen handschoenen of helmen en werden met een eenvoudig touw om het middel gezekerd tegen naar beneden vallen, ook als zij op 102 meter hoogte werkten. De centrale buis heeft een lift om de bovenste bol, tevens restaurant en uitkijkpunt, te bereiken. Die bol is na de dood van architect André Waterkeyn naar hem vernoemd. Na het einde van Expo 58 mocht het vanwege de populariteit blijven staan en is tussen 2004 en 2006 grondig gerestaureerd. De aluminium bekleding van de bollen werd onder meer vervangen door roestvrij staal. In 2013 werd het door CNN uitgeroepen tot ‘bizarste gebouw van Europa’.

Het Atomium is een voorbeeld geworden voor de zogenaamde ‘atoomstijl’, die voortborduurt op het futurisme en optimisme van de jaren 50 van de vorige eeuw. De term is bedacht door tekenaar Joost Swarte en gaat verder dan de eveneens door hem bedachte ‘klare lijn’. Veel Belgische (strip)tekenaars zijn ervan bekend, zoals Ever Meulen, Yves Chaland en Serge Clerc. Maar ook Nederlanders als Willem Vleeschouwer, Wim Hanssen of Henk Kuipers. Hun werk is beïnvloed door de architectuur, meubelontwerp, auto’s en grafische kunsten van die tijd.

 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...
  OUD & WIJS Herkenningszinnen                                       Vandaag meende ik een nieuw Nederlands woord te hebben bedacht: ‘herkenningszin’. Het moest een vertaling zijn van het woord ‘ catchphrase ’, een woordje of zin, door een persoon in muziek, toneel, theater, film of televisie gebruikt als… nou ja, herkenningszin. De Googlevertaling van catchphrase bleek ‘slogan’ te zijn. Dat is om te beginnen niet echt Nederlands en dekt de lading niet, naar mijn mening. Een slogan is ook wat mensen roepen bij een demonstratie, zoals ‘M.E.! Weg ermee!’ of ‘Stop fossiele brandstof, NU!’. Dat zijn slogans. ‘ Hamsteréééén !’ is een beetje van allebei. Maar wie schetst mijn verbazing: herkenningszin was al bedacht! Al heeft het Van Dale nog niet gehaald, h et staat in allerlei wetenschappelijke verhandelingen en heeft ook met IT te maken. De eerste teleurstelling van...

FOTO VAN WELEER 28 juni 1965 Beatrix verloofd met Claus von Amsberg

  Het was een van de meest bekeken foto’s van 1965: het beeld waarop prinses Beatrix gearmd door de tuin van kasteel Drakesteyn liep met een onbekende man. Er werd een heuse klopjacht ingezet om achter de identiteit van de man te komen. De foto was gemaakt door freelance fotograaf John de Rooy, die met Haagse Post-verslaggever Eelke de Jong in de bosjes rond het kasteel had gelegen. Hij had al tweemaal afgedrukt, toen het jonge paar weer vanachter een boom tevoorschijn kwam. De Rooy drukte weer af, maar het geluid van de motordrive van de camera werd gehoord en haastig blies het paar de aftocht.   Het duurt dagen voordat er duidelijk wordt wie er met de prinses in de tuin liep. Beatrix weigert zijn naam te noemen, de koningin is boos en verontwaardigd dat haar dochter niet met rust gelaten wordt, zeker bij zo’n belangrijke beslissing als wie haar echtgenoot zou kunnen worden. Ondanks aandringen bij de minister-president, KVP’er Jo Cals, door de hoofdredacteur van De Tele...