Doorgaan naar hoofdcontent

WOORD VAN DE WEEK

ANTROPOMORFISME


Een woord van wel zes lettergrepen! Maar wat betekent het? Het stamt uit het Grieks en komt pas sinds 1859 voor het eerst in druk voor. Letterlijk betekent het Griekse ‘anthropomorphos’ ‘van menselijke gedaante, samengesteld uit het woord voor ‘mens’: anthropos, en ‘morphé’: vorm. Het beschrijft het toewijzen van menselijke eigenschappen aan niet-menselijke wezens, voorwerpen, of planten. We kennen het onder meer uit sprookjes, zoals ‘Alice in Wonderland’ of ‘Winnie the Pooh’. Maar ook van strips als Donald Duck, waar allerlei dieren menselijke eigenschappen vertonen. Ook in algemene zin worden er aan bijvoorbeeld dieren menselijke eigenschappen toegedicht. Zo is een paard edel en heeft dus geen kop en poten, maar een hoofd en benen.


Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Ook andere dieren krijgen eigenschappen toegewezen, zo is een wolf vaak dapper en een vos slim. Als literaire vorm is antropomorfisch denken al heel oud, in verhalen komen dieren al heel lang voor, zoals in de fabels van Aesopus of die van De La Fontaine. Ook in sprookjes komen zij voor, zoals Roodkapje of de Wolf en de zeven geitjes. En het blijft niet bij verhalen. Veel mensen dichten hun huisdieren allerlei eigenschappen toe en sommigen behandelen ze alsof het hun kinderen zijn. De populariteit van veel dierenfilmpjes op YouTube weerspiegelt de wens om dieren menselijk te maken. Een kat die eruit ziet alsof deze voortdurend chagrijnig is, kan daar een goed belegde boterham mee verdienen.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.


Antropomorfisme komt ook binnen de theologie voor, men is maar al te graag bereid om een god menselijke kenmerken te geven. Bij Griekse goden was dat heel letterlijk, die zagen er ook uit als mensen en gedroegen zich ook vaak zo, al was het maar de jaloezie waaruit zij konden handelen. Maar ook de christelijke god die als een oude man met een baard op een wolk zit is antropomorf. Hij is, al naar gelang de situatie vergevend, wraakzuchtig of straffend. Niet te beroerd om een hele wereldbevolking uit te roeien door middel van een watersnood wanneer het experiment een andere kant opgaat, dan in eerste instantie gewenst. In sommige theologiën mag de god of zelfs zijn profeet dan ook niet afgebeeld worden.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Ook beelden kunnen menselijke eigenschappen bezitten. Zo bestaat er in het oosten van Europa en Centraal Azië de ‘koerganstele’, beelden met menselijke afbeeldingen die vermoedelijk de voorouders voorstellen die van de kopertijd tot de middeleeuwen rond ‘koergans’, een soort grafheuvels, of in twee rijen er naartoe leidend, werden opgesteld. Al in de 13e eeuw werd er door de missionaris Willem van Rubroeck over gerapporteerd. Deze franciscaner reisde in pij en meest blootsvoets naar Karakorum in Mongolië en terug vanaf ongeveer 1250. Zo’n 30 koergansteles staan in Moskou in het Nationaal Historisch Museum, en in Charkov, Odessa en andere plaatsen, al zijn er ook vele al vernield of als bouwmateriaal gebruikt

.Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Antropomorfisme moet niet verward worden met pareidolie, waarbij iemand een interpretatie aan iets geeft, waarin deze herkenbare dingen meent waar te nemen. Een afbeelding van Jezus in een aardappel chip of een stuk toast, bijvoorbeeld, of een gezicht in een krater op Mars. Noch met personificatie, waarbij levenloze zaken of abstracte begrippen menselijke eigenschappen meekrijgen, dat hoort tot de metaforen. Bijvoorbeeld: ‘de inflatie wil niet omlaag’, of ‘de bodem smacht naar regen’. We komen dat ook in spreekwoorden tegen: ‘de wens is de vader van de gedachte’. Want ‘papier is geduldig’! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...
  OUD & WIJS Herkenningszinnen                                       Vandaag meende ik een nieuw Nederlands woord te hebben bedacht: ‘herkenningszin’. Het moest een vertaling zijn van het woord ‘ catchphrase ’, een woordje of zin, door een persoon in muziek, toneel, theater, film of televisie gebruikt als… nou ja, herkenningszin. De Googlevertaling van catchphrase bleek ‘slogan’ te zijn. Dat is om te beginnen niet echt Nederlands en dekt de lading niet, naar mijn mening. Een slogan is ook wat mensen roepen bij een demonstratie, zoals ‘M.E.! Weg ermee!’ of ‘Stop fossiele brandstof, NU!’. Dat zijn slogans. ‘ Hamsteréééén !’ is een beetje van allebei. Maar wie schetst mijn verbazing: herkenningszin was al bedacht! Al heeft het Van Dale nog niet gehaald, h et staat in allerlei wetenschappelijke verhandelingen en heeft ook met IT te maken. De eerste teleurstelling van...

FOTO VAN WELEER 28 juni 1965 Beatrix verloofd met Claus von Amsberg

  Het was een van de meest bekeken foto’s van 1965: het beeld waarop prinses Beatrix gearmd door de tuin van kasteel Drakesteyn liep met een onbekende man. Er werd een heuse klopjacht ingezet om achter de identiteit van de man te komen. De foto was gemaakt door freelance fotograaf John de Rooy, die met Haagse Post-verslaggever Eelke de Jong in de bosjes rond het kasteel had gelegen. Hij had al tweemaal afgedrukt, toen het jonge paar weer vanachter een boom tevoorschijn kwam. De Rooy drukte weer af, maar het geluid van de motordrive van de camera werd gehoord en haastig blies het paar de aftocht.   Het duurt dagen voordat er duidelijk wordt wie er met de prinses in de tuin liep. Beatrix weigert zijn naam te noemen, de koningin is boos en verontwaardigd dat haar dochter niet met rust gelaten wordt, zeker bij zo’n belangrijke beslissing als wie haar echtgenoot zou kunnen worden. Ondanks aandringen bij de minister-president, KVP’er Jo Cals, door de hoofdredacteur van De Tele...