Doorgaan naar hoofdcontent

OUD & WIJS SPREUKEN: OVER DE SMID

 

OUD & WIJS SPREUKEN: 

Kan kunst zijn van 3 mensen

 
 OVER DE SMID
Deze week kwam in het nieuws dat jongeren geen uitdrukkingen en gezegdes meer kennen. Een klacht die al vaker en eerder te lezen was. Al zeker vanaf 2009 wordt geconstateerd dat de kennis van uitdrukkingen en gezegden afneemt. Vooral de uitdrukkingen die uit de Bijbel afkomstig zijn stuiten op onbegrip. Daar zal de toenemende ontkerstening van ons land mede debet aan zijn. Het aandeel van gelovigen die bij een kerk, sjoel of moskee zijn aangesloten is minder dan 50%, gelovigen worden steeds meer een minderheid in ons land. Voor de kennis van uitdrukkingen is dat jammer. 
Weten wij straks nog waar het adamskostuum, het Salomonsoordeel en de ongelovige Thomas vandaan komen?
 
Daarom vandaag een lans gebroken (afkomstig uit het Middeleeuwse steekspel) voor gezegden over de smid. Van oudsher een belangrijk man in elk dorp. Besloeg de paarden van boeren en adel, maakte de gereedschappen: ploeg, eg, schoffels, harken en schoppen. Zorgde voor de bewapening door zwaarden, strijdbijlen en speren te smeden. Zij hadden al in de oudheid hun eigen goden, bij de Grieken Hephaistos en bij de Romeinen Vulcanus. Kon ik als kind nog zien hoe de dorpssmid in de openlucht een paard van hoefijzers voorzag, tegenwoordig zijn er nog een 170 smeden in bedrijf. Daarom: daar gaan we!
 
‘Men moet het ijzer smeden als het heet is.’ Klinkt logisch, koud ijzer kun je op meppen tot je scheel ziet, maar gaat hooguit stuk en wordt er niet beter van. Dus: grijp de gelegenheid die zich voordoet!
‘Altijd op hetzelfde aambeeld slaan.’ Voor een buitenstaander ziet het er saai uit: steeds maar dezelfde beweging maken op dat aambeeld, voor de smid is elk werkstuk anders. Wie steeds hetzelfde benadrukt, zijn stokpaardje berijdt, wordt als saai en vervelend gezien.
‘Tussen hamer en aambeeld zitten.’ Gezien de kracht waarmee de smid zijn grote hamer laat neerkomen op het hete ijzer geen fijne plek om je te bevinden. Wie tussen twee vuren zit, wordt door de hond en de kat gebeten.
‘Meer ijzers in het vuur hebben.’ Tijdens het smeden koelt het ijzer af en moet weer op temperatuur komen. Terug in het vuur, dus. De smid gaat dan niet staan wachten, maar pakt het volgende werkstuk uit het vuur en gaat daarmee verder. Zo kan hij doorwerken en verschillende klussen tegelijk afmaken. Zo kan hij meer verdienen en worden de afzonderlijke klussen goedkoper.
‘Hij schrijft als een smid.’ Is het tegenwoordig de dokter die een spreekwoordelijk slecht handschrift heeft, vroeger was het vaak de smid. Die werkt met zware gereedschappen en zal dus wanneer hij schrijft meer druk op een pen uitoefenen dan gemiddeld. Ook meent men dat de smid, door het werken aan ruwe werkstukken, een handschrift met hanenpoten zal ontwikkelen.
 
Elk ambacht heeft zijn eigen fijne kneepjes en trucjes om zorgvuldiger, sneller en beter te kunnen werken. Vroeger leerde je die in de praktijk, beginnend als leerling bij een vakbroeder van je vader, waarna je je via gezel opwerkte naar meester en je zelf leerlingen en gezellen in dienst kon nemen. Al die trucjes en kneepjes hield je zorgvuldig geheim, het was de basis van je vakmanschap en zogezegd ‘het geheim van de smid’!
 
Kan kunst zijn
 
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Oud en Wijs “DE MENS LIJDT HET MEEST, DOOR HET LIJDEN DAT HIJ VREEST.”

    Wekelijks deelt Louis de chef kok van Belle de Fleurdelis in de uitzending van ‘Breien met Louis en Sophie’ een spreuk met de kijkers. Deze spreuk is alom bekend. Maar waar komt die uitspraak eigenlijk vandaan? Louis is op onderzoek uit gegaan en is de bibliotheek gaan raadplegen en heeft alle encyclopédies doorgespit; de Grote Larousse, de Winkler Prince, de Encyclopedia Brittanica en zo kwam hij erachter dat er geen eenduidig antwoord op is te geven. In de loop der jaren hebben vele mensen zich afgevraagd wie deze regels heeft gedicht. De meest genoemde namen zijn: Petrus Augustus de Genestet, Jac. Revius, Nicolaas Beets, Guido Gezelle of Christiaan Huygens. De gedachte achter het versje is al vaak verwoord, bijvoorbeeld door Montaigne (1533-1592): “Qui craint de souffrir, il souffre déjà de ce qu’il craint” (‘Wie het lijden vreest, lijdt al door wat hij vreest’). Nico Scheepmaker vond de overeenkomst met een Engels versje van (mogelijk) Thomas Chatterton die leefde van ...

DE PAUS IN UTRECHT!

DE PAUS IN UTRECHT!   Oh, wat een dag was dat, toen de paus naar Utrecht kwam! Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Nee Louis, niet paus Adrianus VI, zo oud ben ik nu.... Terug naar mijn verhaal. De Salon van Weleer was in rep en roer, want zo'n bezoek maak je niet vaak mee. Paus Johannes Paulus II, zou op 12 mei 1985 ons stadje, Utrecht bezoeken. Ja ja Louis, die van dat liedje Popie Jopie. Mevrouw Belle de Fleurdelis was druk bezig met de voorbereidingen en ik hielp natuurlijk waar ik kon. Nee ja Louis, de paus is inderdaad niet in de Salon geweest... dat zeg ik toch ook niet. In ieder geval terug naar het verhaal. De verwachting was dat de straten vol zouden staan met mensen, maar het tegendeel bleek waar. Het was echt een bizarre aanblik, die lege straten. In Den Bosch was het al rustig, maar Utrecht spande de kroon met de protesten. Mensen hingen aan lantaarnpalen en riepen "Pope go home!". Het was een chaos zoals ik die nog nooit had gezien. De beelden va...

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...