Doorgaan naar hoofdcontent

FOTO VAN WELEER Afsluitdijk open!


 

Sinds 28 mei 1932 bestaat de Zuiderzee niet meer. Die dag werd het laatste gat in de dijk gesloten die de Afsluitdijk zou gaan vormen. Maar daar was het werk natuurlijk niet gedaan. Al kon men nu voor het eerst van Noord-Holland naar Friesland lopen. Iets dat als eerste door Grietje Bosker werd gedaan, onder het oog van verschillende hoogwaardigheidsbekleders, trok zij de rokken op en stapte door de vers gestorte klei naar de overkant.

 

Plannen voor een dergelijke afsluiting waren er al sinds de 17e eeuw, maar de techniek was nog niet ver genoeg om de plannen te realiseren. Pas in 1891 tekende de jonge ingenieur Lely levensvatbare plannen voor een Afsluitdijk. Niet dat daarmee alle hindernissen waren genomen. Lely moest eerst minister worden om het project op de agenda te krijgen van de regering. Die besloten in 1913 om de hele boel op de lange baan te schuiven. Dat kwam hen duur te staan toen er door een stormvloed in 1916 grote delen van Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel overstroomden. Er vielen tientallen doden en duizenden mensen raakten dakloos. Ook was er meer landbouwareaal nodig omdat tijdens de 1e Wereldoorlog veel mensen honger leden.

 


Uiteraard was niet iedereen blij met de afsluiting van de Zuiderzee, De vissersgemeenschappen aan de Zuiderzeekust krijgen het moeilijk en moeten uitwijken of ander emplooi zoeken. Er kan niet langer op ansjovis of garnalen gevist worden nu het zoute water langzamerhand vervangen wordt door zoetwater. Desondanks heeft de Afsluitdijk zijn waarde bewezen als waterkering. Geen van de IJsselmeerpolders had aangelegd kunnen worden zonder de afsluiting.


Op 23 januari 1933, nu 101 jaar geleden, wordt de dijk opengesteld voor autoverkeer. Wie erover wil, moet nog wel tol betalen. Pas op 23 september van dat jaar wordt de dijk voor al het verkeer opengesteld. Sindsdien is hij intensief gebruikt door auto’s en vrachtwagens, maar ook door fietsers en bromfietsers. Om de dijk ‘up to date’ te houden is er de laatste jaren hard gewerkt om de dijk ook voor stormen die maar eens in de 10.000 jaar voorkomen bestendig te maken. Dat heeft veel hinder veroorzaakt voor al het verkeer. Ook worden de sluizen aangepakt en de gemalen vernieuwd, die steeds meer water kwijt moeten uit het IJsselmeer in de richting van de Waddenzee, die ook steeds hoger wordt.

 


Dijken die verhoogd worden, moeten daardoor ook breder worden. Voor de Afsluitdijk is dat een brug te ver. Om te voorkomen dat over de dijk slaande golven aan de andere kant het zand dat de toplaag vormt weg zouden spoelen, wordt er een nieuwe toplaag van cementblokken gelegd, die niet weggespoeld kunnen worden. Daar wordt dan weer een nieuwe aardlaag met een tapijt van gras overheen gelegd. Op het punt waar in 1932 de dijk werd gesloten, staat het Vlietermonument, met een uitkijktoren en een restaurant. Dat heeft ook te lijden gehad van het zeeklimaat; dat scheuren in het beton en verroeste kozijnen heeft veroorzaakt. Ontworpen door architect Willem Dudok heeft het gebouw monumentale kwaliteiten. Dat wordt dus ook aangepakt en volledig gerestaureerd en gemoderniseerd, zodat iedereen er in de toekomst weer van een welverdiend kopje koffie kan genieten, net als van het fenomenale uitzicht!

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...
  OUD & WIJS Herkenningszinnen                                       Vandaag meende ik een nieuw Nederlands woord te hebben bedacht: ‘herkenningszin’. Het moest een vertaling zijn van het woord ‘ catchphrase ’, een woordje of zin, door een persoon in muziek, toneel, theater, film of televisie gebruikt als… nou ja, herkenningszin. De Googlevertaling van catchphrase bleek ‘slogan’ te zijn. Dat is om te beginnen niet echt Nederlands en dekt de lading niet, naar mijn mening. Een slogan is ook wat mensen roepen bij een demonstratie, zoals ‘M.E.! Weg ermee!’ of ‘Stop fossiele brandstof, NU!’. Dat zijn slogans. ‘ Hamsteréééén !’ is een beetje van allebei. Maar wie schetst mijn verbazing: herkenningszin was al bedacht! Al heeft het Van Dale nog niet gehaald, h et staat in allerlei wetenschappelijke verhandelingen en heeft ook met IT te maken. De eerste teleurstelling van...

FOTO VAN WELEER 28 juni 1965 Beatrix verloofd met Claus von Amsberg

  Het was een van de meest bekeken foto’s van 1965: het beeld waarop prinses Beatrix gearmd door de tuin van kasteel Drakesteyn liep met een onbekende man. Er werd een heuse klopjacht ingezet om achter de identiteit van de man te komen. De foto was gemaakt door freelance fotograaf John de Rooy, die met Haagse Post-verslaggever Eelke de Jong in de bosjes rond het kasteel had gelegen. Hij had al tweemaal afgedrukt, toen het jonge paar weer vanachter een boom tevoorschijn kwam. De Rooy drukte weer af, maar het geluid van de motordrive van de camera werd gehoord en haastig blies het paar de aftocht.   Het duurt dagen voordat er duidelijk wordt wie er met de prinses in de tuin liep. Beatrix weigert zijn naam te noemen, de koningin is boos en verontwaardigd dat haar dochter niet met rust gelaten wordt, zeker bij zo’n belangrijke beslissing als wie haar echtgenoot zou kunnen worden. Ondanks aandringen bij de minister-president, KVP’er Jo Cals, door de hoofdredacteur van De Tele...