Doorgaan naar hoofdcontent

SPOTPRENT VAN DE WEEK Over karikaturen en satire: ofwel wat is de oorsprong van de spotprent?
 


“Het woord karikatuur dateert uit de periode van de Italiaanse Renaissance rond 1590 en beschrijft een type portret dat overdreven kenmerken weergeeft, meestal om een getuigenis af te leggen over de kenmerken van de geportretteerde – meestal zijn negatieve fysieke kenmerken en tekortkomingen accentuerend.” (C.C. McPhee, N.M. Orenstein, 2011) Aangenomen wordt dat het afkomstig is van de Italiaanse woorden ‘carico’ en ‘caricare’, die ‘beladen’ of ‘overdrijving’ betekenen. Die zijn op hun beurt van het Latijnse ‘carrus’ afkomstig, waar ons woord ‘kar’ ook vandaan komt.


Het heeft ook een taalkundig verband met de namen van de gebroeders Agostino en Annibale Carraci uit Bologna. Zij namen geregeld een pauze van hun opdrachtwerk als portrettisten om tekeningetjes te maken van mensen met overdreven gelaatstrekken. Enerzijds als oefening en tijdverdrijf, anderzijds als een soort persoonlijk protest tegen de artistieke eisen van de tijd, die een soort hyperrealisme en eenvoudige thema’s verlangden in de gebruikelijke afbeeldingen, van religieuze scènes of portretten van rijke opdrachtgevers. In hun tekenopleiding stimuleerden zij hun leerlingen om snelle schetsen te maken van mensen, dieren of objecten om zo het wezen van de fysiek van het onderwerp te vangen.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.
Verschillende artiesten uit die tijd hielden zich met het karikaturiseren bezig, waaronder Leonardo da Vinci, Michelangelo, Giuseppe Archimboldo of Hieronymus Bosch. Al vallen de laatste twee enigszins buiten het spectrum van de karikatuur, omdat zij meer groteske vormen schilderden en geen echte mensen met hun tekortkomingen, maar figuren misvormden of combineerden met dieren en objectkenmerken om demonen en buitenaardse entiteiten weer te geven. Da Vinci is het meest met karikaturen geassocieerd, al werd zijn stijl destijds ‘grotesk’ genoemd. Hij werd aangetrokken door figuren met bizarre hoofden (teste bizarre) en schiep er een genoegen in hun trekken in zijn geheugen op te slaan om ze later in zijn atelier vervormd weer te geven. 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.
Deze vormen van karikaturen tekenen waren echter alleen bedoeld voor privédoeleinden en niet voor publicatie. De karikatuur zoals wij die nu kennen ontstond in Groot-Brittannië in de 18e eeuw, dankzij de verspreiding van de nieuwe techniek van: de drukpers. Daarmee ontstond ook de satire en van daaruit de spotprent. Terwijl een karikatuur slechts een overdreven weergave van de fysieke karakteristiek van een persoon weergeeft, wil satire daar een commentaar op geven, op de interne tekortkomingen en karakterfouten, wijzend op immorele eigenschappen en ondeugden, maar op een humoristische wijze. Satire bestond natuurlijk al eeuwen, maar alleen in geschrift en niet op een beeldende manier.

De geopolitieke situatie en de technologische vooruitgang stimuleerden de opkomst van de spotprent in Groot-Brittannië. Verzet tegen de heersende censuur werd door de revoluties in Amerika en Frankrijk aangewakkerd. De Verlichtingsidealen van rede, wetenschappelijke vooruitgang en kennis gaven een gevoel van morele en politieke oppermacht. Dit gaf kunstenaars, zoals James Gillray, de mogelijkheid hun mening weer te geven met gebruik van zowel karikatuur als satire, die echter zonder de uitvinding van de drukpers onmogelijk zou zijn geweest. Een nieuw genre in de kunst was ontstaan, waar wij tot op heden van kunnen genieten! 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...
  OUD & WIJS Herkenningszinnen                                       Vandaag meende ik een nieuw Nederlands woord te hebben bedacht: ‘herkenningszin’. Het moest een vertaling zijn van het woord ‘ catchphrase ’, een woordje of zin, door een persoon in muziek, toneel, theater, film of televisie gebruikt als… nou ja, herkenningszin. De Googlevertaling van catchphrase bleek ‘slogan’ te zijn. Dat is om te beginnen niet echt Nederlands en dekt de lading niet, naar mijn mening. Een slogan is ook wat mensen roepen bij een demonstratie, zoals ‘M.E.! Weg ermee!’ of ‘Stop fossiele brandstof, NU!’. Dat zijn slogans. ‘ Hamsteréééén !’ is een beetje van allebei. Maar wie schetst mijn verbazing: herkenningszin was al bedacht! Al heeft het Van Dale nog niet gehaald, h et staat in allerlei wetenschappelijke verhandelingen en heeft ook met IT te maken. De eerste teleurstelling van...

FOTO VAN WELEER 28 juni 1965 Beatrix verloofd met Claus von Amsberg

  Het was een van de meest bekeken foto’s van 1965: het beeld waarop prinses Beatrix gearmd door de tuin van kasteel Drakesteyn liep met een onbekende man. Er werd een heuse klopjacht ingezet om achter de identiteit van de man te komen. De foto was gemaakt door freelance fotograaf John de Rooy, die met Haagse Post-verslaggever Eelke de Jong in de bosjes rond het kasteel had gelegen. Hij had al tweemaal afgedrukt, toen het jonge paar weer vanachter een boom tevoorschijn kwam. De Rooy drukte weer af, maar het geluid van de motordrive van de camera werd gehoord en haastig blies het paar de aftocht.   Het duurt dagen voordat er duidelijk wordt wie er met de prinses in de tuin liep. Beatrix weigert zijn naam te noemen, de koningin is boos en verontwaardigd dat haar dochter niet met rust gelaten wordt, zeker bij zo’n belangrijke beslissing als wie haar echtgenoot zou kunnen worden. Ondanks aandringen bij de minister-president, KVP’er Jo Cals, door de hoofdredacteur van De Tele...