Doorgaan naar hoofdcontent

FOTO VAN WELEER Piëta van Michelangelo

FOTO VAN WELEER Piëta van Michelangelo

Het was behoorlijk schrikken in de Sint Pietersbasiliek in Vaticaanstad op 21 mei 1975. Zonder enige aanleiding begon een man te schreeuwen en sloeg met een hamer in op het wereldberoemde beeld ‘de Piëta’ van Michelangelo. Het lukte hem om tenminste 15 maal op het marmeren beeld in te slaan. Daarbij werd de neus van Maria geraakt, een oog beschadigd en de linkerarm afgeslagen. Pas daarna lukte het omstanders de man te overmeesteren en van het beeld af te trekken.



Michelangelo maakte het marmeren beeld, dat 1.74 m bij 1.95 m meet, tussen 1498 en 1499 in opdracht van de Franse kardinaal Jean Bilhères de Lagraula. Vermoedelijk was het bestemd voor diens graftombe in de Sint-Pietersbasiliek. Het kreeg echter een eigen plaats, in een kapel aan de rechterkant van de basiliek. ‘Piëta’ is het Italiaanse woord voor ‘medelijden’ of ‘liefdevolle eerbied en staat in de kunst voor een afbeelding van de overleden Christus in de armen van zijn moeder, Maria. Een eeuwenoud thema, ook al komt deze scène niet in de Bijbel voor. Ook modehuis Benetton gebruikte dit beeld met een stervende Aidspatiënt ooit in een reclamecampagne.



De man met de hamer was een van oorsprong Hongaarse Australiër Laszlo Toth. Op 21 mei 1972, Pinksterzondag, de dag dat in de katholieke kerk het neerdalen van de Heilige Geest op de discipelen van Christus wordt gevierd, viel hij het beeld aan. Omstanders hoorden hem schreeuwen ‘I am Jesus Christ; I have risen from the dead!’ De omstanders verzamelden alle brokstukken, hoewel die niet allemaal werden teruggegeven. Het duurde vijf maanden voor honderd teruggevonden fragmenten allemaal waren teruggeplaatst. Daarbij werd er lijm vermengd met poeder van Carrara marmer gebruikt om de restauratie zo onzichtbaar mogelijk te maken. Voor de neus werd een stukje uit de rug van Maria gebruikt. Om een herhaling te voorkomen werd het beeld achter kogelvrij glas geplaatst.

Laszlo Toth werd op 1 juli 1938 in Pilisvörösvár in Hongarije geboren. Na te zijn afgestudeerd als geoloog emigreerde hij naar Australië, waar zijn diploma niet werd erkend en hij in een zeepfabriek werkte. In 1971 verhuisde hij naar Italië met de bedoeling erkend te worden als de terugkomst van Christus. Daartoe schreef hij brieven naar paus Paulus VI en probeerde hem tevergeefs te ontmoeten. Na zijn arrestatie kreeg hij geen straf, maar werd twee jaar in een psychiatrische kliniek behandeld en vervolgens terug naar Australië gestuurd, waar hij in de vergetelheid raakte.

Sinds de 17e eeuw zijn er velen geweest die meenden de reïncarnatie van Jezus te zijn. Enkele bekende gevallen uit de laatste eeuw zijn bijvoorbeeld de Koreaan Sun Myung Moon, leider van de Moon-sekte, Jim Jones, die in 1978 met 600 volgelingen zelfmoord pleegde in Jonestown in Guyana, Charles Manson, sekteleider in San Francisco, David Icke, die in 1991 beweerde ‘de Zoon van God’ te zijn in een tv-interview, David Koresh, leider van de Amerikaanse ‘Branch Davidians’, die in 1993 met zijn volgelingen in een brand overleed. Of Oscar Ramiro Ortega-Hernandez, die in 1991 11 kogels afvuurde op het Witte Huis omdat hij geloofde Jezus te zijn en gezonden om Obama te doden. En zo zullen er nog velen volgen…
 









Reacties

Populaire posts van deze blog

Oud en Wijs “DE MENS LIJDT HET MEEST, DOOR HET LIJDEN DAT HIJ VREEST.”

    Wekelijks deelt Louis de chef kok van Belle de Fleurdelis in de uitzending van ‘Breien met Louis en Sophie’ een spreuk met de kijkers. Deze spreuk is alom bekend. Maar waar komt die uitspraak eigenlijk vandaan? Louis is op onderzoek uit gegaan en is de bibliotheek gaan raadplegen en heeft alle encyclopédies doorgespit; de Grote Larousse, de Winkler Prince, de Encyclopedia Brittanica en zo kwam hij erachter dat er geen eenduidig antwoord op is te geven. In de loop der jaren hebben vele mensen zich afgevraagd wie deze regels heeft gedicht. De meest genoemde namen zijn: Petrus Augustus de Genestet, Jac. Revius, Nicolaas Beets, Guido Gezelle of Christiaan Huygens. De gedachte achter het versje is al vaak verwoord, bijvoorbeeld door Montaigne (1533-1592): “Qui craint de souffrir, il souffre déjà de ce qu’il craint” (‘Wie het lijden vreest, lijdt al door wat hij vreest’). Nico Scheepmaker vond de overeenkomst met een Engels versje van (mogelijk) Thomas Chatterton die leefde van ...

DE PAUS IN UTRECHT!

DE PAUS IN UTRECHT!   Oh, wat een dag was dat, toen de paus naar Utrecht kwam! Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Nee Louis, niet paus Adrianus VI, zo oud ben ik nu.... Terug naar mijn verhaal. De Salon van Weleer was in rep en roer, want zo'n bezoek maak je niet vaak mee. Paus Johannes Paulus II, zou op 12 mei 1985 ons stadje, Utrecht bezoeken. Ja ja Louis, die van dat liedje Popie Jopie. Mevrouw Belle de Fleurdelis was druk bezig met de voorbereidingen en ik hielp natuurlijk waar ik kon. Nee ja Louis, de paus is inderdaad niet in de Salon geweest... dat zeg ik toch ook niet. In ieder geval terug naar het verhaal. De verwachting was dat de straten vol zouden staan met mensen, maar het tegendeel bleek waar. Het was echt een bizarre aanblik, die lege straten. In Den Bosch was het al rustig, maar Utrecht spande de kroon met de protesten. Mensen hingen aan lantaarnpalen en riepen "Pope go home!". Het was een chaos zoals ik die nog nooit had gezien. De beelden va...

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...