Doorgaan naar hoofdcontent

FOTO VAN WELEER 6 mei 1937: de ramp met de Hindenburg.



 FOTO VAN WELEER 6 mei 1937: de ramp met de Hindenburg.



Het brandend neerstorten van de zeppelin de Hindenburg is het beroemdste ongeluk met zo’n luchtschip. Waarschijnlijk omdat juist bij de aankomst van deze zeppelin er een groot aantal journalisten en filmers aanwezig waren en er dus bewegende beelden van zijn gemaakt. Het ongeluk maakte zoveel indruk dat een foto van de ramp het tot de hoesfoto van een LP van Led Zeppelin haalde. Maar waar kwam die zeppelin eigenlijk vandaan?

Ferdinand Adolf Heinrich August Graf von Zeppelin was de zoon van de Duitse hofmaarschalk Friedrich von Zeppelin. Vanaf 1855 begon hij aan een succesvolle militaire carrière en werd hij tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog van 1861-1865 als waarnemer naar de VS gestuurd. Daar zag hij een nieuwe manier om verkenningen uit te voeren bij de Noordelijken: de heteluchtballon. Niet ongevaarlijk, de ballon werd vaak aan een lijn opgelaten om te voorkomen dat die naar vijandelijk gebied geblazen werd, en zo een makkelijk doelwit vormde. Dat was een probleem, naast de afhankelijkheid van de wind en het gebrek aan bestuurbaarheid.



In Europa was hij ook getuige van de inzet van luchtballonnen bij de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871. Het zou het levenswerk van de graaf worden om die problemen op te lossen. En in 1895 patenteerde hij een luchtschip dat naar hem vernoemd werd, gevuld met het lichte, maar zeer brandbare waterstof. Dit werd in de jaren erna verder ontwikkeld en in de Eerste Wereldoorlog werden zeppelins ingezet om Londen te bombarderen. Ze bleken te langzaam en een makkelijk doelwit voor vliegtuigen, die sinds 1903 ook verder ontwikkeld waren. Daarom werden zeppelins na die oorlog vooral ingezet als burgervervoermiddel.

In 1936 wordt de Hindenburg, genoemd naar Duitse veldmaarschalk en latere rijkspresident Paul von Hindenburg en voorganger van Adolf Hitler, afgebouwd. De eigenaren dreigden failliet te gaan en konden het luchtschip realiseren dankzij steun van de nazipartij. Daardoor kreeg het enorme swastika’s op de achtervinnen en werd het ingezet voor propagandavluchten bij onder andere de Olympische Spelen en de partijdag in Neurenberg. Voor trans-Atlantische vluchten was het sneller dan een schip en comfortabeler dan de vliegtuigen van die tijd. De Hindenburg had maar liefst 70 hutten aan boord, een dinerzaal, leeszaal en een ‘promenade’ waar men een rondwandeling kon maken.

Helaas was ook dit luchtschip van 145 meter lengte in alle 16 enorme gascellen gevuld met waterstof. Amerika was het enige land dat helium, dat onbrandbaar is, kon leveren, maar dat land weigerde aan Duitsland te leveren. Wat er precies mis is gegaan bij de landing in Lakehurst in Amerika is nooit helemaal duidelijk geworden. Omdat er onweer dreigde moest de Hindenburg een aantal rondjes over New York varen. Bij het aanmeren aan de toren ging het mis. Meest waarschijnlijke oorzaak zou een geknapte kabel zijn, die een gaszak openscheurde en daarna de landingsmast, waarna door statische elektriciteit een vonk de waterstof in brand zette en de gascellen één voor éen ontbrandden. De Hindenburg stortte neer, waarbij 35 van de 97 mensen aan boord omkomen en velen zwaar gewond raken.

De ramp met de Hindenburg was niet het grootste ongeluk met een zeppelin. Op 5 oktober 1930 stort een Britse zeppelin neer tijdens de eerste passagiersvlucht, waar bij 48 van 54 opvarenden omkomen. Op 4 april 1933 stortte de USS Akron bij de kust van New Jersey neer, waarbij 73 mensen omkwamen. Door de vele aandacht van de pers is het einde van de Hindenburg ook het einde van grootschalig passagiersvervoer geworden. Zeppelins worden nog voornamelijk voor reclame gebruikt.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...
  OUD & WIJS Herkenningszinnen                                       Vandaag meende ik een nieuw Nederlands woord te hebben bedacht: ‘herkenningszin’. Het moest een vertaling zijn van het woord ‘ catchphrase ’, een woordje of zin, door een persoon in muziek, toneel, theater, film of televisie gebruikt als… nou ja, herkenningszin. De Googlevertaling van catchphrase bleek ‘slogan’ te zijn. Dat is om te beginnen niet echt Nederlands en dekt de lading niet, naar mijn mening. Een slogan is ook wat mensen roepen bij een demonstratie, zoals ‘M.E.! Weg ermee!’ of ‘Stop fossiele brandstof, NU!’. Dat zijn slogans. ‘ Hamsteréééén !’ is een beetje van allebei. Maar wie schetst mijn verbazing: herkenningszin was al bedacht! Al heeft het Van Dale nog niet gehaald, h et staat in allerlei wetenschappelijke verhandelingen en heeft ook met IT te maken. De eerste teleurstelling van...

FOTO VAN WELEER 28 juni 1965 Beatrix verloofd met Claus von Amsberg

  Het was een van de meest bekeken foto’s van 1965: het beeld waarop prinses Beatrix gearmd door de tuin van kasteel Drakesteyn liep met een onbekende man. Er werd een heuse klopjacht ingezet om achter de identiteit van de man te komen. De foto was gemaakt door freelance fotograaf John de Rooy, die met Haagse Post-verslaggever Eelke de Jong in de bosjes rond het kasteel had gelegen. Hij had al tweemaal afgedrukt, toen het jonge paar weer vanachter een boom tevoorschijn kwam. De Rooy drukte weer af, maar het geluid van de motordrive van de camera werd gehoord en haastig blies het paar de aftocht.   Het duurt dagen voordat er duidelijk wordt wie er met de prinses in de tuin liep. Beatrix weigert zijn naam te noemen, de koningin is boos en verontwaardigd dat haar dochter niet met rust gelaten wordt, zeker bij zo’n belangrijke beslissing als wie haar echtgenoot zou kunnen worden. Ondanks aandringen bij de minister-president, KVP’er Jo Cals, door de hoofdredacteur van De Tele...