Doorgaan naar hoofdcontent

FOTO VAN WELEER 6 mei 1937: de ramp met de Hindenburg.



 FOTO VAN WELEER 6 mei 1937: de ramp met de Hindenburg.



Het brandend neerstorten van de zeppelin de Hindenburg is het beroemdste ongeluk met zo’n luchtschip. Waarschijnlijk omdat juist bij de aankomst van deze zeppelin er een groot aantal journalisten en filmers aanwezig waren en er dus bewegende beelden van zijn gemaakt. Het ongeluk maakte zoveel indruk dat een foto van de ramp het tot de hoesfoto van een LP van Led Zeppelin haalde. Maar waar kwam die zeppelin eigenlijk vandaan?

Ferdinand Adolf Heinrich August Graf von Zeppelin was de zoon van de Duitse hofmaarschalk Friedrich von Zeppelin. Vanaf 1855 begon hij aan een succesvolle militaire carrière en werd hij tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog van 1861-1865 als waarnemer naar de VS gestuurd. Daar zag hij een nieuwe manier om verkenningen uit te voeren bij de Noordelijken: de heteluchtballon. Niet ongevaarlijk, de ballon werd vaak aan een lijn opgelaten om te voorkomen dat die naar vijandelijk gebied geblazen werd, en zo een makkelijk doelwit vormde. Dat was een probleem, naast de afhankelijkheid van de wind en het gebrek aan bestuurbaarheid.



In Europa was hij ook getuige van de inzet van luchtballonnen bij de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871. Het zou het levenswerk van de graaf worden om die problemen op te lossen. En in 1895 patenteerde hij een luchtschip dat naar hem vernoemd werd, gevuld met het lichte, maar zeer brandbare waterstof. Dit werd in de jaren erna verder ontwikkeld en in de Eerste Wereldoorlog werden zeppelins ingezet om Londen te bombarderen. Ze bleken te langzaam en een makkelijk doelwit voor vliegtuigen, die sinds 1903 ook verder ontwikkeld waren. Daarom werden zeppelins na die oorlog vooral ingezet als burgervervoermiddel.

In 1936 wordt de Hindenburg, genoemd naar Duitse veldmaarschalk en latere rijkspresident Paul von Hindenburg en voorganger van Adolf Hitler, afgebouwd. De eigenaren dreigden failliet te gaan en konden het luchtschip realiseren dankzij steun van de nazipartij. Daardoor kreeg het enorme swastika’s op de achtervinnen en werd het ingezet voor propagandavluchten bij onder andere de Olympische Spelen en de partijdag in Neurenberg. Voor trans-Atlantische vluchten was het sneller dan een schip en comfortabeler dan de vliegtuigen van die tijd. De Hindenburg had maar liefst 70 hutten aan boord, een dinerzaal, leeszaal en een ‘promenade’ waar men een rondwandeling kon maken.

Helaas was ook dit luchtschip van 145 meter lengte in alle 16 enorme gascellen gevuld met waterstof. Amerika was het enige land dat helium, dat onbrandbaar is, kon leveren, maar dat land weigerde aan Duitsland te leveren. Wat er precies mis is gegaan bij de landing in Lakehurst in Amerika is nooit helemaal duidelijk geworden. Omdat er onweer dreigde moest de Hindenburg een aantal rondjes over New York varen. Bij het aanmeren aan de toren ging het mis. Meest waarschijnlijke oorzaak zou een geknapte kabel zijn, die een gaszak openscheurde en daarna de landingsmast, waarna door statische elektriciteit een vonk de waterstof in brand zette en de gascellen één voor éen ontbrandden. De Hindenburg stortte neer, waarbij 35 van de 97 mensen aan boord omkomen en velen zwaar gewond raken.

De ramp met de Hindenburg was niet het grootste ongeluk met een zeppelin. Op 5 oktober 1930 stort een Britse zeppelin neer tijdens de eerste passagiersvlucht, waar bij 48 van 54 opvarenden omkomen. Op 4 april 1933 stortte de USS Akron bij de kust van New Jersey neer, waarbij 73 mensen omkwamen. Door de vele aandacht van de pers is het einde van de Hindenburg ook het einde van grootschalig passagiersvervoer geworden. Zeppelins worden nog voornamelijk voor reclame gebruikt.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Oud en Wijs “DE MENS LIJDT HET MEEST, DOOR HET LIJDEN DAT HIJ VREEST.”

    Wekelijks deelt Louis de chef kok van Belle de Fleurdelis in de uitzending van ‘Breien met Louis en Sophie’ een spreuk met de kijkers. Deze spreuk is alom bekend. Maar waar komt die uitspraak eigenlijk vandaan? Louis is op onderzoek uit gegaan en is de bibliotheek gaan raadplegen en heeft alle encyclopédies doorgespit; de Grote Larousse, de Winkler Prince, de Encyclopedia Brittanica en zo kwam hij erachter dat er geen eenduidig antwoord op is te geven. In de loop der jaren hebben vele mensen zich afgevraagd wie deze regels heeft gedicht. De meest genoemde namen zijn: Petrus Augustus de Genestet, Jac. Revius, Nicolaas Beets, Guido Gezelle of Christiaan Huygens. De gedachte achter het versje is al vaak verwoord, bijvoorbeeld door Montaigne (1533-1592): “Qui craint de souffrir, il souffre déjà de ce qu’il craint” (‘Wie het lijden vreest, lijdt al door wat hij vreest’). Nico Scheepmaker vond de overeenkomst met een Engels versje van (mogelijk) Thomas Chatterton die leefde van ...

DE PAUS IN UTRECHT!

DE PAUS IN UTRECHT!   Oh, wat een dag was dat, toen de paus naar Utrecht kwam! Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Nee Louis, niet paus Adrianus VI, zo oud ben ik nu.... Terug naar mijn verhaal. De Salon van Weleer was in rep en roer, want zo'n bezoek maak je niet vaak mee. Paus Johannes Paulus II, zou op 12 mei 1985 ons stadje, Utrecht bezoeken. Ja ja Louis, die van dat liedje Popie Jopie. Mevrouw Belle de Fleurdelis was druk bezig met de voorbereidingen en ik hielp natuurlijk waar ik kon. Nee ja Louis, de paus is inderdaad niet in de Salon geweest... dat zeg ik toch ook niet. In ieder geval terug naar het verhaal. De verwachting was dat de straten vol zouden staan met mensen, maar het tegendeel bleek waar. Het was echt een bizarre aanblik, die lege straten. In Den Bosch was het al rustig, maar Utrecht spande de kroon met de protesten. Mensen hingen aan lantaarnpalen en riepen "Pope go home!". Het was een chaos zoals ik die nog nooit had gezien. De beelden va...

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...