Doorgaan naar hoofdcontent

FOTO VAN WELEER Philip Bloemendal

Het is vandaag, 22 februari, alweer 25 jaar geleden dat de ‘Stem van Nederland’ overleed. 40 jaar lang sprak hij het commentaar in bij het Polygoonjournaal in de bioscopen. Voor generaties landgenoten was hij het geluid van ons land. Ook toen hij allang het bioscoopjournaal van commentaar voorzag was zijn stem nog te horen in de Amsterdamse metro, waar hij de haltes aankondigde: ‘De volgende halte is… Waterlooplein’. Daar kwam pas een eind aan toen het Amsterdamse metronet werd uitgebreid met de Noord-Zuidlijn.

 

Bloemendal werd geboren in 1918, in een orthodox joods gezin. Zijn vader overleed al vroeg, in 1924. Opgegroeid in Haarlem en Zandvoort haalde hij zijn HBS-diploma en ging in de textielbranche werken. De Tweede Wereldoorlog onderbrak die loopbaan en hij overleefde die door onder te duiken in Velp. Op twee personen na was er niemand van zijn familie die de oorlog overleefde, die allemaal in Auschwitz omkwamen. Na de oorlog ging hij op aanraden van zijn vrouw bij Radio Herrijzend Nederland werken. In 1946 ging hij al voor het Polygoonjournaal werken als redacteur en commentator, waar hij in 1952 hoofdredacteur van werd en in 1981 directeur. Naast het schrijven en uitspreken van de teksten was hij eindverantwoordelijke voor de montage in beeld en geluid

In die tijd, tot ver in de jaren ’70 was voor veel mensen het Polygoon de enige bron van bewegende beelden bij het nieuws, totdat de televisie die taak overnam. Desondanks bleef het journaal nog tot 1986 in de bioscoop te zien. Al die tijd was Bloemendal de stem ervan. Zijn geluid werd vaak als ‘brons’ omschreven, heel herkenbaar. Zijn manier van spreken was enigszins aangezet, omdat hij, na het bekijken van zijn eerste journaal, vond dat hij niet duidelijk genoeg te verstaan was. Hij schreef de teksten, met vaak kleine grapjes erin, zelf. Aanvankelijk ook samen met Kees Stip, die zelf bekend werd als puntdichter onder het pseudoniem ‘Trijntje Fop’. De teksten kenmerkten zich ook door het ontbreken van lange zinnen, overbodige mededelingen of vreemde uitdrukkingen. Zonder te kwetsen en met grote toegankelijkheid was Bloemendal er voor iedereen.

Bloemendal sprak Nederlands op een manier die iedereen kon verstaan, een soort ijkpunt van onze taal. Niet  voor niets werd zijn stem gebruikt voor onderzoek bij TNO en de Technische Universiteit Eindhoven naar de ideale computerstem. Een van de conclusies van dat onderzoek was dat zijn stem een ongekend hoog niveau van zuiverheid weergaf. Bij de vraag of hij iets speciaals deed om zijn stem in conditie te houden, antwoordde hij: ‘Nee, ik doe er niets voor. Of, nou ja, ik neem wel eens een wybertje.’ De vele duizenden uren bioscoopjournaals, die een beeld geven van de ontwikkeling van ons naoorlogse land en de wederopbouw, worden inmiddels beschouwd als cultuurschatten en beheerd door de Stichting Beeld en Geluid in Hilversum.

Naast onderscheidingen als Officier in de Orde van Oranje Nassau, Officier in de Kroonorde van België, Lid van verdienste Nederlandse Beroepsvereniging van Filmers, Erelid Nierstichting Nederland, ANWB-prijs 1962, kreeg hij een vermelding: in het Guiness Book of Records sinds 1982 als ‘Langst werkende commentator bij filmjournaals’. Sinds 2002 reikt de Stichting Philip Bloemendal elke twee jaar de Philip Bloemendalprijs uit aan ‘een jong talent op radio en televisie dat nieuwsberichten en/of actualiteiten op een heldere, persoonlijke manier presenteert, met de nadruk op een goede uitspraak en goed gebruik van de Nederlandse taal.’ Zijn stem wordt tot op heden nagebootst in bijvoorbeeld reclamespots en cabaretteksten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...
  OUD & WIJS Herkenningszinnen                                       Vandaag meende ik een nieuw Nederlands woord te hebben bedacht: ‘herkenningszin’. Het moest een vertaling zijn van het woord ‘ catchphrase ’, een woordje of zin, door een persoon in muziek, toneel, theater, film of televisie gebruikt als… nou ja, herkenningszin. De Googlevertaling van catchphrase bleek ‘slogan’ te zijn. Dat is om te beginnen niet echt Nederlands en dekt de lading niet, naar mijn mening. Een slogan is ook wat mensen roepen bij een demonstratie, zoals ‘M.E.! Weg ermee!’ of ‘Stop fossiele brandstof, NU!’. Dat zijn slogans. ‘ Hamsteréééén !’ is een beetje van allebei. Maar wie schetst mijn verbazing: herkenningszin was al bedacht! Al heeft het Van Dale nog niet gehaald, h et staat in allerlei wetenschappelijke verhandelingen en heeft ook met IT te maken. De eerste teleurstelling van...

FOTO VAN WELEER 28 juni 1965 Beatrix verloofd met Claus von Amsberg

  Het was een van de meest bekeken foto’s van 1965: het beeld waarop prinses Beatrix gearmd door de tuin van kasteel Drakesteyn liep met een onbekende man. Er werd een heuse klopjacht ingezet om achter de identiteit van de man te komen. De foto was gemaakt door freelance fotograaf John de Rooy, die met Haagse Post-verslaggever Eelke de Jong in de bosjes rond het kasteel had gelegen. Hij had al tweemaal afgedrukt, toen het jonge paar weer vanachter een boom tevoorschijn kwam. De Rooy drukte weer af, maar het geluid van de motordrive van de camera werd gehoord en haastig blies het paar de aftocht.   Het duurt dagen voordat er duidelijk wordt wie er met de prinses in de tuin liep. Beatrix weigert zijn naam te noemen, de koningin is boos en verontwaardigd dat haar dochter niet met rust gelaten wordt, zeker bij zo’n belangrijke beslissing als wie haar echtgenoot zou kunnen worden. Ondanks aandringen bij de minister-president, KVP’er Jo Cals, door de hoofdredacteur van De Tele...