Doorgaan naar hoofdcontent

WOORD VAN DE WEEK: APOCALYPS

 

WOORD VAN DE WEEK: APOCALYPS


De aankondiging dat het einde der tijden nabij is, is al oud.
Wellicht herinnert u zich de
beelden van een man met warrig haar en een lange baard, met een bord met de tekst ‘Het einde der tijden is nabij’. Hij kwam voor in films, televisieseries en in menige cartoon. En menigmaal is al voorspeld dat het einde van de wereld zoals wij die kennen nakende is. Tot op heden is het er niet van gekomen, maar wie weet, gaan wij het nog meemaken. Hoewel meemaken misschien een verkeerde term is, want als het einde van de wereld er is, zijn wij er natuurlijk ook niet meer.

Het woord ‘Apocalyps’ komt van het Griekse ‘apokaluptein’ dn betekent 'onthullen': van apo 'af-, ont-' en kaluptein 'bedekken'. Apocalyps betekent dus letterlijk 'openbaring'. Het laatste boek van de Bijbel, de Openbaringen van Johannes, heet dan ook ‘Apocalyps’. Het beschrijft de visioenen van de apostel Johannes over het einde der tijden. In de vroeg-christelijke en ook Joodse literatuur komen meer apocalyptische voorspellingen voor over de eindtijd, de wederopstanding van de doden, de dag des oordeels en wat dies meer zij. Binnen het christendom is er een stroming, millenialisme of chiliasme genaamd, die gelooft dat na de wederkomst van Christus, vaak verbonden aan een apocalyps, er een duizendjarig rijk van vrede, een paradijs op aarde zal worden gevestigd. Maar ook in de islam komt een Dag des Oordeels voor: Yawm al-Qiyamah.


In hoofdstuk 6 van de Openbaringen beschrijft Johannes een visioen van een boek dat verzegeld is met zegels die alleen door ‘het Lam Gods’, aka Jezus Christus, verbroken kunnen worden. Wanneer dat gebeurt komen bij de eerste vier zegels verschillend gekleurde paarden tevoorschijn met een bijbehorende ruiter: de 4 ruiters van de Apocalyps. Een thema dat al eerder in de Hebreeuwse Bijbel voorkomt in het boek Zacharias. Werd eerder het eerste, witte, paard gezien als Christus zelf, later werd dat juist de Anti-Christ. De andere paarden vertegenwoordigen oorlog, hongersnood en de dood.

Voorspellingen dat deze oorlog de oorlog is die alle oorlogen zal overtreffen zijn ook legio en regelmatig gedaan. In een oorlog betrokken raken, met het risico alles te verliezen, van huis en haard tot het leven zelf, is ook heel bedreigend en kan het idee geven dat de wereld eindigt. Ware het niet dat, ondanks de diverse conflicten die er ook dit moment uitgevochten worden, er lange tijd niet zo weinig oorlog is geweest in de wereld. Waarbij geenszins gebagatelliseerd mag worden wat de impact is op de slachtoffers. Hun wereld vergaat echt.

 
Ook in de kunsten is de Apocalyps alom tegenwoordig. Al in 1498 maakte de Duitse
kunstenaar Albrecht Dürer een wereldberoemde houtsnede over de ‘Vier ruiters van de Apocalyps’, waarop de gewone mensen onder de voet worden gelopen. Die vier ruiters inspireerden ook bijvoorbeeld Salvador Dali en de Belgische beeldend kunstenaar Rik Poot, terwijl de bands ‘Aphrodites Childe’ en ‘Metallica’ er nummers over schreven.

Dat het einde der tijden nog niet is aangebroken wil natuurlijk niet zeggen dat de mensheid door kan gaan met het ongebreideld gebruik van grondstoffen en het misbruiken van lucht, water en land. Er is wel degelijk een eind aan de wereld, laten we dat vooral niet vergeten.







Reacties

Populaire posts van deze blog

Oud en Wijs “DE MENS LIJDT HET MEEST, DOOR HET LIJDEN DAT HIJ VREEST.”

    Wekelijks deelt Louis de chef kok van Belle de Fleurdelis in de uitzending van ‘Breien met Louis en Sophie’ een spreuk met de kijkers. Deze spreuk is alom bekend. Maar waar komt die uitspraak eigenlijk vandaan? Louis is op onderzoek uit gegaan en is de bibliotheek gaan raadplegen en heeft alle encyclopédies doorgespit; de Grote Larousse, de Winkler Prince, de Encyclopedia Brittanica en zo kwam hij erachter dat er geen eenduidig antwoord op is te geven. In de loop der jaren hebben vele mensen zich afgevraagd wie deze regels heeft gedicht. De meest genoemde namen zijn: Petrus Augustus de Genestet, Jac. Revius, Nicolaas Beets, Guido Gezelle of Christiaan Huygens. De gedachte achter het versje is al vaak verwoord, bijvoorbeeld door Montaigne (1533-1592): “Qui craint de souffrir, il souffre déjà de ce qu’il craint” (‘Wie het lijden vreest, lijdt al door wat hij vreest’). Nico Scheepmaker vond de overeenkomst met een Engels versje van (mogelijk) Thomas Chatterton die leefde van ...

DE PAUS IN UTRECHT!

DE PAUS IN UTRECHT!   Oh, wat een dag was dat, toen de paus naar Utrecht kwam! Ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Nee Louis, niet paus Adrianus VI, zo oud ben ik nu.... Terug naar mijn verhaal. De Salon van Weleer was in rep en roer, want zo'n bezoek maak je niet vaak mee. Paus Johannes Paulus II, zou op 12 mei 1985 ons stadje, Utrecht bezoeken. Ja ja Louis, die van dat liedje Popie Jopie. Mevrouw Belle de Fleurdelis was druk bezig met de voorbereidingen en ik hielp natuurlijk waar ik kon. Nee ja Louis, de paus is inderdaad niet in de Salon geweest... dat zeg ik toch ook niet. In ieder geval terug naar het verhaal. De verwachting was dat de straten vol zouden staan met mensen, maar het tegendeel bleek waar. Het was echt een bizarre aanblik, die lege straten. In Den Bosch was het al rustig, maar Utrecht spande de kroon met de protesten. Mensen hingen aan lantaarnpalen en riepen "Pope go home!". Het was een chaos zoals ik die nog nooit had gezien. De beelden va...

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...