Doorgaan naar hoofdcontent

FOTO VAN WELEER 77 Jaar DDR Ostmark & Berlijnse luchtbrug

 

Er is inmiddels een hele generatie opgegroeid die de val van de Muur in Duitsland niet hebben meegemaakt en alleen van ‘horen zeggen’ hebben. Het is ook alweer 36 jaar geleden. Zij kennen alleen de beelden van juichende of huilende mensen in ronkende Trabantjes, gekleed in gebleekte denim, die de grens tussen Oost en West voor het eerst vrijelijk konden oversteken sinds 13 augustus 1961. De jaren daarvoor was dat de bewoners van de Ostzone, de door de Sovjet-Unie gecontroleerde zone van het na de Tweede Wereldoorlog door de geallieerde strijdkrachten verdeelde Duitsland, steeds moeilijker gemaakt. Tijdens die oorlog waren de westelijke strijdkrachten tegen wil en dank bondgenoot geworden met de Sovjet-Unie, onder leiding van Josef Stalin. Zodra die oorlog gewonnen was, brak de volgende oorlog uit: de Koude Oorlog.

 

Naarmate de tijd verstreek na mei 1945, hoe duidelijker de verschillen tussen de bezettingszones zoals die waren verdeeld, tussen de VS, Groot-Brittannië en Frankrijk enerzijds en de Sovjet-Unie anderzijds, werden. Het naoorlogse Duitsland leed onder gebrek aan van alles, de economie was ingestort en de zwarte markt tierde welig. Om daar een einde aan te maken besloten de westerse mogendheden om de Reichsmark, de  munteenheid van nazi-Duitsland, te vervangen door de D-mark. Daarmee konden ook de oorlogswinsten van zwarthandelaars waardeloos gemaakt worden. Op 20 juni 1948 werd dat ingezet en stonden lange rijen mensen voor de banken waar de nu waardeloze Reichsmarken konen worden omgewisseld in D-marken.



Voor de Sovjet-Unie was dat aanleiding om in hun bezettingszone ook een eigen munt uit te brengen, de ‘Mark der DDR’, in de volksmond ‘Ostmark’ genoemd. Dat gebeurde slechts drie dagen na de invoering van de D-mark, op 23 juni 1948. De westerse mogendheden besloten daarop dat de Ostmark geen geldig betaalmiddel was in de westelijke zones. Dat was voor de Sovjet-Unie om alle toegangswegen tot West-Berlijn af te sluiten. Die stad lag immers midden in de door de Sovjets gecontroleerde zone en was, als hoofdstad, ook in 4 zones verdeeld. Vanaf dat moment konden de westelijke zones niet meer bevoorraad of bereikt worden via de weg, water of per trein. Tevens leverden de onder Sovjetcontrole staande energiecentrales geen stroom meer. Er dreigde honger en, naarmate de maanden verstreken, koude door gebrek aan kolen.




 

Hierdoor hadden de geallieerden drie keuzes: terugtrekking uit Berlijn en de stad overleveren aan de Sovjets, een gewelddadige doorbreking van de blokkade met het risico op een nieuwe oorlog of goederen door de lucht aan te voeren. Over het luchtruim boven de DDR hadden de Sovjets geen zeggenschap. Om dat te voorkomen werd er door de Britse en Amerikaanse vertegenwoordigers voor de laatste optie gekozen. Er werd op alle vliegvelden van West-Berlijn gevlogen, Amerikanen op Tempelhof, Britten op Gatow en de Fransen op Tegel. Tot 12 mei 1949, toen de blokkade wegens gebrek aan succes werd opgeheven, werden er 277.569 vluchten uitgevoerd waarbij miljoenen tonnen aan steenkool, levensmiddelen en bouwmaterialen werden aangevoerd. Op sommige momenten landde er elke 45 seconden een vliegtuig. Helaas gebeurden er bij zoveel vluchten ook ongelukken, die aan 78 mensen het leven kostten. Desondanks was dit een prestatie die niet alleen voor de West-Berlijners, maar voor heel West-Europa een voorbeeld was van wat er gezamenlijk tot stand kon worden gebracht!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...
  OUD & WIJS Herkenningszinnen                                       Vandaag meende ik een nieuw Nederlands woord te hebben bedacht: ‘herkenningszin’. Het moest een vertaling zijn van het woord ‘ catchphrase ’, een woordje of zin, door een persoon in muziek, toneel, theater, film of televisie gebruikt als… nou ja, herkenningszin. De Googlevertaling van catchphrase bleek ‘slogan’ te zijn. Dat is om te beginnen niet echt Nederlands en dekt de lading niet, naar mijn mening. Een slogan is ook wat mensen roepen bij een demonstratie, zoals ‘M.E.! Weg ermee!’ of ‘Stop fossiele brandstof, NU!’. Dat zijn slogans. ‘ Hamsteréééén !’ is een beetje van allebei. Maar wie schetst mijn verbazing: herkenningszin was al bedacht! Al heeft het Van Dale nog niet gehaald, h et staat in allerlei wetenschappelijke verhandelingen en heeft ook met IT te maken. De eerste teleurstelling van...

FOTO VAN WELEER 28 juni 1965 Beatrix verloofd met Claus von Amsberg

  Het was een van de meest bekeken foto’s van 1965: het beeld waarop prinses Beatrix gearmd door de tuin van kasteel Drakesteyn liep met een onbekende man. Er werd een heuse klopjacht ingezet om achter de identiteit van de man te komen. De foto was gemaakt door freelance fotograaf John de Rooy, die met Haagse Post-verslaggever Eelke de Jong in de bosjes rond het kasteel had gelegen. Hij had al tweemaal afgedrukt, toen het jonge paar weer vanachter een boom tevoorschijn kwam. De Rooy drukte weer af, maar het geluid van de motordrive van de camera werd gehoord en haastig blies het paar de aftocht.   Het duurt dagen voordat er duidelijk wordt wie er met de prinses in de tuin liep. Beatrix weigert zijn naam te noemen, de koningin is boos en verontwaardigd dat haar dochter niet met rust gelaten wordt, zeker bij zo’n belangrijke beslissing als wie haar echtgenoot zou kunnen worden. Ondanks aandringen bij de minister-president, KVP’er Jo Cals, door de hoofdredacteur van De Tele...