Doorgaan naar hoofdcontent

FOTO VAN WELEER 140 jaar Vrijheidsbeeld New York

 

Vandaag, 17 juni, is het 140 jaar geleden dat het Vrijheidsbeeld arriveerde in de haven van New York aan boord van het Franse fregat ‘Isère. Toch zou het nog tot ’28 oktober 1886 duren voordat het beeld zou worden ingehuldigd. Niet alleen omdat het beeld, dat in 350 stukken aankwam, weer in elkaar gezet moest worden, ook duurde het tot april 1886 voordat de sokkel klaar was. Die sokkel werd door de Amerikanen geleverd en betaald en in graniet uitgevoerd. Het beeld is gemaakt van koperen platen die zijn bevestigd op een stalen geraamte, een ontwerp van Gustave Eiffel, bekend van de gelijknamige toren.

 

Het ontwerp van het beeld werd gemaakt door de Franse beeldhouwer Frédéric Auguste Bartholdi, op verzoek van de initiatiefnemer van het beeld, Edouard de Laboulaye (1811-1885) een vooraanstaand Frans jurist, specialist van de Amerikaanse grondwet, politicus en fel tegenstander van slavernij. Laboulaye kwam op het idee voor het beeld in 1865, nadat in Amerika de Unie de Burgeroorlog hadden gewonnen. Frankrijk zuchtte in dis jaren onder het autocratische regime van keizer Napoleon III, die nadat hij kans zag zich tot president te laten kiezen, zijn positie niet op wilde geven en via decreten het parlement liet ontbinden en zichzelf to keizer liet kronen. Het beeld staat daarom met het gezicht naar Europa en met een voet licht geheven om die richting op te stappen. Vandaar de titel ‘Vrijheid verlicht de wereld’.

 

Het beeld moest de vriendschapsbanden tussen de Verenigde Staten en Frankrijk opnieuw bevestigen. Frankrijk had de Amerikanen tenslotte ruimhartig gesteund in de Onafhankelijkheidsoorlog tegen de Britten, honderd jaar eerder. De Amerikanen van hun kant hadden Parijs hulp geboden na de Frans-Pruisische Oorlog van 1870-71 en daarvoor als geschenk een door Bartholdi gemaakt beeld van de Markies de Lafayette, die in de Onafhankelijkheidsoorlog aan de Amerikaanse kant had gevochten, ontvangen. In Frankrijk werd op verschillende manieren geld ingezameld om het beeld te kunnen maken. Zo werd het hoofd op de wereldtentoonstelling van Parijs in 1878 tentoongesteld en konden bezoekers tegen betaling van enkele tientallen centiemen het kolossale hoofd van binnen bezichtigen. In de kroon konden veertig personen staan. Ook werden er kleine replica’s verkocht in onder andere terracotta.

 

In Amerika ging het inzamelen van geld voor de sokkel, die bijna net zoveel zou kosten als het beeld, niet van een leien dakje. De stad New York noch het Congres wilden bijspringen, waarop de arm met de toorts werd tentoongesteld  op de eeuwfeestexpo van 1876 in Philadelphia. Rond de fakkel konden 12 mensen staan. Pas toen krantenmagnaat Joseph Pulitzer, naamgever van de beroemde prijs, in de ‘New York World’  de eerste ‘crowdfunding’ ter wereld begon was het geld snel bij elkaar.

 

In veel bronnen wordt gesteld dat het beeld eigenlijk aan het Suezkanaal had zullen staan, maar dat was een geheel ander beeld uit 1865 van Bartholdi, een Arabische vrouw voorstellend, dat nooit gerealiseerd werd. Het was dus ook niet bedoeld om immigranten te ontvangen, maar vrijheid voor Europa te symboliseren. Pas in 1903 kwam het sonnet ‘The New Colossus’, uit een bundel van dichter Emma Lazarus uit 1883, op een koperen plaat boven de toegangspoort naar het beeld te hangen. ‘Geef me uw armen en vermoeiden, uw opeengepakte massa’s die smachten naar vrije adem, het onbruikbare afval dat samentroept op uw kusten. Stuur ze, deze thuislozen, door storm gedreven naar mij’. Een jaar voor zij dit schreef had de VS de eerste anti-immigratiewet ingevoerd, de Chinese Exclusion Act…

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...
  OUD & WIJS Herkenningszinnen                                       Vandaag meende ik een nieuw Nederlands woord te hebben bedacht: ‘herkenningszin’. Het moest een vertaling zijn van het woord ‘ catchphrase ’, een woordje of zin, door een persoon in muziek, toneel, theater, film of televisie gebruikt als… nou ja, herkenningszin. De Googlevertaling van catchphrase bleek ‘slogan’ te zijn. Dat is om te beginnen niet echt Nederlands en dekt de lading niet, naar mijn mening. Een slogan is ook wat mensen roepen bij een demonstratie, zoals ‘M.E.! Weg ermee!’ of ‘Stop fossiele brandstof, NU!’. Dat zijn slogans. ‘ Hamsteréééén !’ is een beetje van allebei. Maar wie schetst mijn verbazing: herkenningszin was al bedacht! Al heeft het Van Dale nog niet gehaald, h et staat in allerlei wetenschappelijke verhandelingen en heeft ook met IT te maken. De eerste teleurstelling van...

FOTO VAN WELEER 28 juni 1965 Beatrix verloofd met Claus von Amsberg

  Het was een van de meest bekeken foto’s van 1965: het beeld waarop prinses Beatrix gearmd door de tuin van kasteel Drakesteyn liep met een onbekende man. Er werd een heuse klopjacht ingezet om achter de identiteit van de man te komen. De foto was gemaakt door freelance fotograaf John de Rooy, die met Haagse Post-verslaggever Eelke de Jong in de bosjes rond het kasteel had gelegen. Hij had al tweemaal afgedrukt, toen het jonge paar weer vanachter een boom tevoorschijn kwam. De Rooy drukte weer af, maar het geluid van de motordrive van de camera werd gehoord en haastig blies het paar de aftocht.   Het duurt dagen voordat er duidelijk wordt wie er met de prinses in de tuin liep. Beatrix weigert zijn naam te noemen, de koningin is boos en verontwaardigd dat haar dochter niet met rust gelaten wordt, zeker bij zo’n belangrijke beslissing als wie haar echtgenoot zou kunnen worden. Ondanks aandringen bij de minister-president, KVP’er Jo Cals, door de hoofdredacteur van De Tele...