Doorgaan naar hoofdcontent

OUD EN WIJS Wet van Meden en Perzen

 


OUD EN WIJS Wet van Meden en Perzen

 

Dezer dagen zijn de zogenaamde ‘autonomen’ veel in het nieuws. Mensen die menen zich onafhankelijk te kunnen verklaren en van daaruit geen rekeningen meer hoeven te betalen en belastingaanslagen naar de Belastingdienst terug kunnen sturen. Sommigen kopen daar een bordje voor, waarop staat dat hun huis een ambassade is en daarom niet langer belastingplichtig. Ook zijn er mensen die geloven dat er bij hun geboorte een fonds is ingesteld, waar anderhalf miljoen euro per persoon in zit, en dat daaruit maar belasting moet worden gehaald. Ondanks dat zij geen rioolbelasting willen betalen, stellen zij er wel prijs op hun toilet door te kunnen trekken, om maar iets te noemen.

 

Aan de bron hiervan ligt een groot wantrouwen naar de autoriteiten. Dat is niets nieuws, al in de oudheid kwam dat dat voor. Daarom werden er regels vastgelegd. Eén van de oudste voorbeelden daarvan is de Codex Ur-Nammu, het wetboek van Ur-Nammu, uit 2400-2050 voor Christus en voor zover bekend de oudste informatiedrager, in de vorm van kleitabletten met spijkerschrift. Daarop is de destijds geldende wetgeving en rechtsprak vastgelegd, oftewel ‘gecodificeerd’. Ze zijn geschreven in het Sumerisch en worden toegeschreven aan koning Ur-Nammu, maar waarschijnlijker is dat zij van zijn zoon Shulgi stammen. Uit de vertaalde teksten blijkt dat de rechters vastgelegde richtlijnen volgden en bij gelijksoortige gevallen een zelfde soort beslissingen namen; het ‘als-dan’-principe, dat ook in de Nederlandse rechtspraak geldt.

 

Een ander beroemd voorbeeld is de Codex Hammurabi, het wetboek van Hammurabi, koning van Babylonië, levend van 1792-1750 voor Christus, die inzicht geven in de manier waarop samenleving en economie waren georganiseerd. De teksten werden, wederom in spijkerschrift, in granieten zuilen gegrift en in gevallen gegroepeerd. Ook waren de teksten in voor het volk begrijpelijke taal opgeschreven. Ook deze wetten waren casuïstisch opgesteld, dus per geval behandeld en volgens het ‘als-dan’-principe. Een aantal principes uit de Codex Hammurabi komt men later tegen in de Bijbel en de Koran, waaronder het principe van ‘oog om oog, tand om tand’, waar de Ur-Nammu een boetesysteem hanteerde. Andere rechtsfiguren kwamen via het Romeins recht ook in onze wetboeken terecht, zoals het bewijsrecht, verkrijgende verjaring en vruchtgebruik.

 

Omdat deze regels onder de verschillende koningen waren opgesteld, konden ze niet zomaar worden veranderd of opgeheven, waardoor de burgers een zekere vorm van rechtszekerheid hadden. In wat nu Iran is, leefden destijds de stammen van Meden en Perzen, die ook de koninklijke besluiten en gewoonteregels op schrift vastlegden. Daardoor moesten burgers èn rechters zich naar wat was vastgelegd richten en konden niet zomaar daarvan afwijken. Zelfs de koning moest zich in individuele gevallen daaraan houden, ook om bestuurlijke willekeur in te perken.

 

Dat bracht bijvoorbeeld de Babylonische koning Darius in de problemen, toen deze een wet had ondertekend dat wie een andere god aanbad dan de koning, in een leeuwenkuil werd gegooid. De koning was zeer gesteld op Daniël, die erop betrapt werd een andere god te aanbidden. Darius had geen andere keuze dan hem in de leeuwenkuil te laten gooien. Gelukkig zorgde de god van Daniël ervoor dat hij niet werd opgegeten, waardoor aan de wet voldaan was en Daniël gered. Wellicht dat de huidige ‘autonomen’ zich dat zouden moeten realiseren, dat je je niet willekeurig aan de ene wet kunt houden, maar aan de andere niet. We zijn tenslotte allemaal gelijk!


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het bijzondere woord: Hartstocht!

  Het afgelopen seizoen bespraken Louis en Sophie wekelijks een woord van weleer in hun uitzendingen. Je kunt ze hier nog eens nalezen.      In deze rubriek onderzoeken wij de herkomst van woorden in het Nederlands, oftewel de etymologie. Die zou vrijwel zeker niet bestaan in zijn huidige vorm zonder het werk van Cornelius Kiliaan, Cornelis van Kiel, die zijn Brabants dialect vergeleek met andere gewesten en talen in het 16 e -eeuwse Etymologicum Teutonicae Lingua, waarvan de 3 e editie in 1599 verscheen.         Het woord van deze week is HARTSTOCHT: een zelfstandig naamwoord dat wordt omschreven als ‘passie’. Een samenstelling van ‘hart’’ met ‘tocht’ in de zin van ‘trek’ of ‘begeerte’, zoals in het vroegnieuwnederlandse ‘een onkuise toghte des herten’.     Ontstaan uit het Latijnse passio , naast andere combinaties als ‘herts- treck ’’ dat wij bij genoemde Kiliaan terugvinden in 1599.       We zien het ook in het woord ‘tochtig’. Dat is niet alleen e...
  OUD & WIJS Herkenningszinnen                                       Vandaag meende ik een nieuw Nederlands woord te hebben bedacht: ‘herkenningszin’. Het moest een vertaling zijn van het woord ‘ catchphrase ’, een woordje of zin, door een persoon in muziek, toneel, theater, film of televisie gebruikt als… nou ja, herkenningszin. De Googlevertaling van catchphrase bleek ‘slogan’ te zijn. Dat is om te beginnen niet echt Nederlands en dekt de lading niet, naar mijn mening. Een slogan is ook wat mensen roepen bij een demonstratie, zoals ‘M.E.! Weg ermee!’ of ‘Stop fossiele brandstof, NU!’. Dat zijn slogans. ‘ Hamsteréééén !’ is een beetje van allebei. Maar wie schetst mijn verbazing: herkenningszin was al bedacht! Al heeft het Van Dale nog niet gehaald, h et staat in allerlei wetenschappelijke verhandelingen en heeft ook met IT te maken. De eerste teleurstelling van...

FOTO VAN WELEER 28 juni 1965 Beatrix verloofd met Claus von Amsberg

  Het was een van de meest bekeken foto’s van 1965: het beeld waarop prinses Beatrix gearmd door de tuin van kasteel Drakesteyn liep met een onbekende man. Er werd een heuse klopjacht ingezet om achter de identiteit van de man te komen. De foto was gemaakt door freelance fotograaf John de Rooy, die met Haagse Post-verslaggever Eelke de Jong in de bosjes rond het kasteel had gelegen. Hij had al tweemaal afgedrukt, toen het jonge paar weer vanachter een boom tevoorschijn kwam. De Rooy drukte weer af, maar het geluid van de motordrive van de camera werd gehoord en haastig blies het paar de aftocht.   Het duurt dagen voordat er duidelijk wordt wie er met de prinses in de tuin liep. Beatrix weigert zijn naam te noemen, de koningin is boos en verontwaardigd dat haar dochter niet met rust gelaten wordt, zeker bij zo’n belangrijke beslissing als wie haar echtgenoot zou kunnen worden. Ondanks aandringen bij de minister-president, KVP’er Jo Cals, door de hoofdredacteur van De Tele...